De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer.

De Autoriteit Persoonsgegevens gaf eerder dit jaar aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Zij oordeelde dat er een ander systeem moet komen.

BTW identificatienummer

Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) van jouw (eenmans-) zaak vermeld je vanaf 1 januari 2020 op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Het btw-id bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.

Vermelding op je website

Als eenmanszaak mag je in 2019 het omzetbelastingnummer van je website of webshop weglaten. Ondanks dat het bij levering aan consumenten eigenlijk verplicht is. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving.

Wat moet je doen VOOR 1 januari 2020?

Vanaf 1 januari 2020 gebruik je alleen nog maar het nieuwe btw-id in alle contacten met klanten en leveranciers. Denk daarom aan:

  • Het opnemen van je btw-id op facturen en briefpapier.
  • Het (weer) vermelden van je btw-id op je website of webshop.
  • Het informeren van je boekhouder of accountant.

Maak je gebruik van een verleggingsregeling, bijvoorbeeld bij onderaanneming of handel met het buitenland?

  • Neem gewijzigde btw-id’s van klanten en leveranciers in jouw administratie op.
  • Geef jouw btw-id door aan (buitenlandse) leveranciers.